onsdag 17 februari 2010

Åka tåg med ett "reseföretag"

Åker ofta tåg nu till Eskilstuna. När tåget är framme säger en dam med vass röst: Vi är nu framme i Eskilstuna, vilket är tågets slutstation (då skriker jag inombords:ESKILSTUNA). Tack för att du valde att resa med>namn på reseföretaget<. Det är så FIIINT med fria val. Innan jag skulle åka fanns det bara ett "reseföretag" som hade resor till destinationen Eskilstuna. Det fanns bara fria val vad gällde om jag skulle betala mycket för biljetten, eller ännu mer för biljetten. Jag hade inte riktigt valet att köra bil, för det tar två timmar och är stressande i detta väglaget. Inte heller att åka buss för det tar två och en halv timme, så det blir 5 timmar per dag, alldeles för mycket. Med tåg tar det lite mer än en timme, och det är precis lagom för att gå igenom noter o anteckningar på vägen dit, och att sova djupt på vägen hem. Jag har kommit att irritera mig rejält mycket på "reseföretaget". Under de kraftigaste snöfallen och köldknäpparna har det varit upp mot en fyra timmar försenat. En gång kom vi bara till Flemingsberg. och fick ta oss hem bäst vi kunde. Men reseföretaget går med kraftig vinst. Deras bokningssystem har apat efter flyget för att visa att de är ett riktigt reseföretag som drivs i vinstintresse. Ja, varför inte, MEN, detta MEN... Det är statens fel att tågen inte går. De har inte skjutit till tillräckligt med pengar för att modernisera järnvägen, sade en representant för "reseföretaget" i programmet Debatt. Vilket ansvar har då reseföretaget? Är deras ansvar bara att håva in vinster genom höga biljettpriser? Sen ska staten sköta resten? Nu färdiggnällt för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar